Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi: Ikhtiar Guru dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik
Main Article Content
This study discusses the implementation of information technology-based learning media to increase interest in learning on the subjects of PAI. Media serves as a tool that also plays an important role. In today's technological advancement enables students to learn from anywhere and anytime and anywhere by utilizing technology results. Therefore, teacher roles and tasks shift from role as learning resource to role as manager of learning resource. Through the use of various sources it is expected that the quality of learning will increase. Information Technology as a medium of learning is a media set of tools and technology resources used to communicate, create, disseminate, store and process information or technology that can reduce space and time constraints to retrieve, move, analyze, present, store and transmit data information into a information. Where The development of information and communication technology has an influence on the world of education, especially in the learning process. By using information technology-based media is expected to increase or develop student interest in the subject of PAI
Al-Abrasi, M. A. 1985. Dasar-Dasar Pokok Pendidikan Islam. Jakarta: Bulan Bintang.
Anam, K. 2015. Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PAI Di SMP Bani Muqiman Bangkalan. Jurnal Pendidikan Islam, 4(2).
Aqib, Z. 2017. Model-Model Media dan Strategi Pembelajaran Konstekstual (7th ed.). Bandung: Yrama Widya.
Baharun, H. 2015. Penerapan Pembelajaran Active Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Madrasah. Jurnal Pendidikan Pedagogik, 01(01), 34–46.
Baharun, H. 2016. Pengembangan Media Pembelajaran PAI Berbasis Lingkungan Melalui Model ASSURE. Cendekia: Journal of Education and Society, 14 (2), 231–246.
Budiyati, E. 2014. Penerapan Metode Permainan untuk Meningkatkan Minat Belajar IPA. Yogyakarta.
Djaali. (2008). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Djamarah, S. B. 2008. Psikologi Belajar. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Farida Kurniasih, N. S. 2010. Pengembangan Media Film Dokumenter Sebagai Pendukung Pembelajaran Akuntansi Pokok Bahasan Siklus Akutansi Perusahaan Dagang Bagi Siswa SMK Kelas X Akuntansi (K. P. A. Indonesia, ed.). Yogyakarta.
Hajar, I. 2010. Pengembangan Aplikasi Pembelajaran Teknologi Informasi Komunikasi Berbasis Multimedia. Jurnal Sistem Informasi, 3(2).
Islam, S., Baharun, H., Muali, C., Ghufron, M. I., & Marzuki, I. (2018). To Boost Students ’ Motivation and Achievement through Blended Learning To Boost Students ’ Motivation and Achievement through Blended Learning. Journal of Physics: Conf. Series, 1114, 1–11.
M. Dalyono. 2007. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Mahedy, K. S. (n.d.). Implementasi Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi Untuk Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar Mahasiswa Jurusan Pendidikan Dasar Program Pasca Sarjana Universitas Pendidikan Ganesha. Seminar Internasional.
Mee, S. L. 2012. The Influence of Transformational Leadership on Teacher Commitment towards Organization, Teaching Profession, and Student Learning in Secondary Schools in Miri, Sarawak, Malaysia. EDUCARE, International Journal for Educational Studies, 4(2).
Muhson, A. 2010. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi”. Jurnal Pendidikan Akutansi Indonesia VIII, 2(2).
Qomariah, S. S. 2016. Kualitas Media Pembelajaran, Minat Belajar, Dan Hasil Belajar Siswa studi Pada Mata Pelajaran Ekonomi Di Kelas XIIS SMA Negeri 12 Jakarta. Siti Saptari Qomariah, 4(1).
Rusman, D. K., & Riyana, C. 2011. Pembelajaran Berbasis TIK. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Sakdiyah, K. 2018. Strategi Pembelajaran dan Peningkatan Efektivitas Pembelajaran. https://doi.org/10.31219/osf.io/xtegh.
Sarwono, S. W. 2014. Prngantar Psikologi Umum. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Slametto. 1988. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT. Bina Ilmu.
Soepomo. 2013. Pembuatan Media Pembelajaran Untuk Proses Konversi Pada Finate Automata Berbasis Multimedia. Jurnal Sarjana Teknik Informatika, 1(1).
Sujoko. 2013. Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi sebagai Media Pembelajaran di SMP Negeri 1 Geger Madiun. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 2(1).
Suprapto. 2016. Peningkatan Kualitas Pendidikan Melalui Media Pembelajaran Menggunakan Teknologi Informasi. Jurnal Ekonomi &Pendidikan, 1(3).
Suyatno, A. 1989. Psikologi Umum. Jakarta: Aksara Baru.
Syah, M. 2006. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Wahyuni, B., & Nur, E. 2010. Teori belajar dan Perkembangan. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Widiyastuti, E. (2013). Meningkatkan Minat Belajar Menggunakan Permainan Tangram Pada Mata Pelajaran Matematika. Yogyakarta.