CUSTOMER PERCEPTIONS ON THE ROLE OF BAITUL MAL WA TAMWIL, SUBANG CITY
Main Article Content
The background of this research is that the financing provided by baitul mal wa tamwil has not been managed properly or by micro-entrepreneurs. Research related to customer perceptions of the role of baitul mal wa tamwil in Subang City uses quantitative research. The results of the study show that the financing of baitul mal wa tamwil is not significant to members' perceptions of business development and perceptions of increasing members' welfare. However, business development has a significant positive effect on the perception of increased member welfare. For micro business actors, it is hoped that they can make more use of the provision of financing to develop their business so that the role of financing becomes maximized. The conclusion of this study is that the effect of financing is not significant on business development and increasing welfare, so it is necessary to conduct similar research in other places with more subjects and objects.
Andri. (2009). Bank dan Lembaga Keuangan Syariah. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Ardista. (2012). Peran Produk Pembiayaan Terhadap Kesejahteraan Masyarakat Pada BMT Nurul Barokah Sambi, Boyolali. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Arifudin, O. (2018). Pengaruh Pelatihan Dan Motivasi Terhadap Produktivitas Kerja Tenaga Kependidikan STIT Rakeyan Santang Karawang. MEA (Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi), 2(3), 209–218.
Arifudin, O. (2019). Manajemen Sistem Penjaminan Mutu Internal (SPMI) Sebagai Upaya Meningkatkan Mutu Perguruan Tinggi. MEA (Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi), 3(1), 161–169.
Arifudin, O. (2020). Psikologi Pendidikan (Tinjauan Teori Dan Praktis). Bandung : Widina Bhakti Persada.
Arifudin, O. (2021). Pengaruh Kelas Sosial, Pengalaman dan Gaya Hidup terhadap Perilaku Penggunaan Kartu Kredit. Jurnal Ilmiah MEA (Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi), 5(1), 286–298.
Azizuddin. (2014). Peran Pembiayaan Baitul Maal Wat Tamwil Terhadap Perkembangan Usaha Pedagang Pasar Tradisional di Provinsi Yogyakarta. Yogyakarta: Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.
Bahri, A. S. (2021). Pengantar Penelitian Pendidikan (Sebuah Tinjauan Teori dan Praktis). Bandung : Widina Bhakti Persada.
Budiman. (2017). Peran Masjid Dalam Pengembangan Ekonomi Syariah di Kota Banjarmasin. At-Taradhi: Jurnal Studi Ekonomi, 7(2), 180–187.
Dahliana, D. (2022). Persepsi Nasabah Terhadap Peran Baitul Mal Wa Tamwil (Studi Kasus Pada Bmt Ummah Dan Bmt Amanah Kota Banjarmasin). AL-IQTISHADIYAH: Jurnal Ekonomi Syariah Dan Hukum Ekonomi Syariah, 6(1), 44–51.
Damayanti, F. (2020). Pengaruh Lingkungan Kerja Dan Karakteristik Individu Terhadap Kinerja Pegawai Bank BRI Syariah Kabupaten Subang. ISLAMIC BANKING: Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Perbankan Syariah, 6(1), 35–45.
Erziaty. (2015). Pemberdayaan Ekonomi Potensial Masjid sebagai Model Pengentasan Kemiskinan. Al Iqtishadiyah Jurnal Ekonomi Syariah Dan Hukum Ekonomi Syariah, 2(2), 93–99.
Juhadi, J. (2020). Pengaruh Sistem Pengendalian Internal Dan Audit Internal Terhadap Pelaksanaan Good Corporate Governance. Jemasi: Jurnal Ekonomi Manajemen Dan Akuntansi, 16(2), 17-32.
Koni, A. (2020). Manajemen Sumber Daya Insani. Bandung : Widina Bhakti Persada.
Labetubun, M. A. H. (2021). Sistem Ekonomi Indonesia. Bandung : Widina Bhakti Persada.
Prastiani. (2012). Peranan Pembiayaan Syariah Terhadap Peningaktan Kesejahteraan Nasabah. Tangerang: Universitas Pamulang.
Rachmat. (2017). Factors Determining Acceptance Level of Internet Banking Implementation. Journal of Economics, Business and Accountancy Ventura, 14(2), 161–174.
Rahayu, Y. N. (2020). Program Linier (Teori Dan Aplikasi). Bandung : Widina Bhakti Persada.
Shavab, F. A. (2021). Dasar Manajemen & Kewirausahaan (Sebuah Tinjauan Teori Dan Praktis). Bandung : Widina Bhakti Persada.
Sofyan, Y. (2020). Studi Kelayakan Bisnis Telur Asin H-Organik. Jurnal Ecodemica, 4(2), 341–352.
Sutisna. (2015). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Nasabah Terhadap Internet Banking. Jurnal Nisbah., 1(1), 65–75.
Syahrir. (2016). Kontribusi Baitul Maal Wat Tamwil (BMT) Terhadap Peningkatan Ekonomi Masyarakat (Suatu Tinjauaan Di BMT Girah Kel. Calaca Kee. Wenang). Jurnal Ilmiah Al-Syir’ah, 3(2), 33–43.
Ummah. (2021). Komunikasi Korporat Teori Dan Praktis. Bandung: Widina Media Utama.
Wijayanto. (2003). Analisis Hubungan Kredit BMT Al-Fattah Terhadap Perkembangan Usaha Kecil Di Kecamatan Susukan Salatiga. FE UMS.
Zuhaili. (2011). Fiqih Islam Wa Adillatuhu. Jakarta: Gema Insani.