Peran Budaya Sekolah dalam Menciptakan Lingkungan Belajar yang Kondusif
Main Article Content
School culture plays a crucial role in creating a conducive learning environment for students. A conducive learning environment can help improve the quality of education and student learning outcomes. This study aims to explain how school culture can influence the formation of a conducive learning environment, as well as to explore the factors that affect the formation of such a school culture. The research method used in this study is a literature review by collecting data from relevant and reliable sources. The collected data is analyzed using qualitative analysis techniques (content analysis) to then be categorized and analyzed in identifying main patterns/themes. The results of data analysis are interpreted to find the relationship between school culture, the formation of a conducive learning environment, and the factors that affect the formation of such a school culture. The results of the study indicate that an inclusive, collaborative, and student-centered school culture can create a conducive learning environment. Factors such as leadership, communication, and student and parental participation also play important roles in shaping such a school culture.
Arikunto, S. (2019). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka cipta.
Fitria, R., Marsidin, S., & Nirwana, H. (2016). Hubungan Persepsi Siswa tentang Budaya Sekolah dan Motivasi Belajar dengan Penyesuaian Diri Siswa. Konselor, 3(4), 139–146. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/02014344086-0-00.
Furkan, N. (2013). Pendidikan Karakter melalui Budaya Sekolah. Magnum Pustaka.
Jihad, A. (2013). Menjadi Guru Profesional: Strategi Meningkatkan Kualifikasi dan Kualitas Guru di Era Global. Penerbit Erlangga.
Jumrawarsi, J., & Suhaili, N. (2021). Peran Seorang Guru dalam Menciptakan Lingkungan Belajar yang Kondusif. Ensiklopedia Education Review, 2(3), 50–54. https://doi.org/10.33559/eer.v2i3.628.
Kusumawati, N., & Maruti, E. S. (2019). Strategi Belajar Mengajar di Sekolah Dasar. Cv. Ae Media Grafika.
Lestari, S. (2020). Pengembangan Karakter Berbasis Budaya Sekolah. CV. Pilar Nusantara.
Lickona, T. (2019). Pendidikan Karakter: Panduan Lengkap Mendidik Siswa Menjadi Pintar dan Baik. (Terj. Lita S) (2nd ed.). Nusa Media.
Maryamah, E. (2017). Pengembangan budaya sekolah. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 2(02), 86–96.
Neprializa, N. (2015). Manajemen Budaya Sekolah. Manajer Pendidikan: Jurnal Ilmiah Manajemen Pendidikan Program Pascasarjana, 9(3).
Niswah, W. (2020). Analisis Supervisi Akademik Kepala Sekolah dan Budaya Sekolah terhadap Kompetensi Pedagogik Guru SD di Kabupaten Demak. JPAI: Jurnal Perempuan Dan Anak Indonesia, 2(1), 43. https://doi.org/10.35801/jpai.2.1.2020.31181.
Rahayu, D. W. (2016). Internalisasi Nilai Karakter melalui Budaya Sekolah. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Unipa Surabaya, 12(22), 49–68. https://doi.org/https://doi.org/10.36456/bp.vol12.no22.a618.
Rahayuningsih, Y. S., & Iskandar, S. (2022). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Menciptakan Budaya Sekolah yang Positif di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Basicedu, 6(5), 7850–7857. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3626.
Restian, A. (2020). Psikologi Pendidikan Teori dan Aplikasi (Vol. 2). UMMPress.
Ridho, M. A. (2019). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Mengembangkan Budaya Sekolah Efektif di Sekolah Dasar. Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan, 3(2), 114. https://doi.org/10.26740/jdmp.v3n2.p114-129.
Salabi, A. S., & Prasetyo, M. A. M. (2022). Studi Tentang Pelembagaan Substansi Budaya Organisasi Dalam Konsep Learning Organization. Reflektika, 17(1), 63–94. https://doi.org/10.28944/reflektika.v17i1.573.
Schein, E. H. (1996). Culture: The Missing Concept in Organization Studies. Administrative Science Quarterly, 41(2), 229–240.
Setiyati, S. (2014). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah, Motivasi Kerja, dan Budaya Sekolah terhadap Kinerja Guru. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 22(2), 200–206. https://doi.org/10.21831/jptk.v22i2.8931.
Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kualitatif. Alfabeta.
Sumar, W. T. (2018). Strategi Pemimpin dalam Penguatan Iklim Sekolah Berbasis Budaya Kearifian Lokal:(Budaya Huyula). Deepublish.
Widodo, H. (2021). Pendidikan Holistik Berbasis Budaya Sekolah. UAD PRESS.