Implementasi Blended Learning dalam Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa pada Mata Pelajaran PAI di SMA UII Banguntapan
Main Article Content
This study aims to determine the process of implementing blended learning in increasing student independence in PAI subjects at SMA UII Banguntapan. This type of research uses a mixed method using a sequential mixed methods strategy, especially an exploratory sequential strategy. The subjects in this study were class X students, totaling 98 students with the sampling technique using the case’s technique. While the instruments used are interviews, observations, documentation, and questionnaires. The results of the research found that the process of implementing blended learning at the UII Banguntapan High School had been running effectively and smoothly and the implications obtained during blended learning were that students had an attitude of independence, including an attitude of confidence, responsibility, free behavior, self-control, discipline, as well as creativity and initiative.
Faizatin, A. (2021). Implementasi Blended Learning untuk Meningkatkan Mutu Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 9(2).
Fap, A. M., & Hardini, A. T. A. (2021). Blended Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Motivasi Belajar di Masa PandemI Covid-19. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 8(1), 17–25. https://doi.org/10.21831/jitp.v8i1.39680
Ginting, R. F., Lubis, H., Ginting, C. B., & Aulia, T. Y. (2021). Pengaruh Pembelajaran Daring di Masa Covid 19 terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas X SMK TIK-MM Swasta Rakyat Sei Glugur. ITQAN: Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan, 12(2), 231–244.
Hardianti, S., Jaenam, & Zulfa. (2021). Penerapan Model Blended Learning pada Pembelajaran Sejarah Kelas X di SMAN I Sinunukan Kabupaten Mandailing Natal. Heuristik : Jurnal Pendidikan Sejarah, 1(2), 71–77.
Jhon W. Creswell. (2010). Research Design: Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif dan Mixed. Edisi Ketiga (3rd ed.). Pustaka Pelajar.
Kantun, S. &. (2016). Implementasi Blended Learning untuk Meningkatkan Kreativitas dan Hasil Belajar pada Mata Pelajaran Ekonomi Peserta Didik Kelas XI IPS-2 SMAN 5 Jember Semester Gasal Tahun 2015/2016. 1, 141–152.
Made, N., Dwi, R., Wena, I. M., Ayu, I. G., & Arya, P. (n.d.). Analisis Kesiapan Sekolah dalam Menerapkan Model Pembelajaran Blended Learning pada Pembelajaran Matematika Program Studi Pendidikan Matematika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Mahasaraswati Denpasar Email: raidwi76@gmail.com PENDAHULU. 59–67.
Magdalena, I., Nadya, R., & Sutriyani. (2020). Pengelolaan Pembelajaran di Masa Pendemi Covid 19 dengan Blended Learning. Jurnal Edukasi dan Sains, 2(3), 401–409.
Margono, S. (1997). Metodologi Penelitian Pendidikan. PT. Rineka Cipta.
Ndaru Kukuh Masgumelar, & Pinton Setya Mustafa. (2021). Pembelajaran Pendidikan Olahraga Berbasis Blended Learning untuk Sekolah Menengah Atas. Jurnal Kejaora (Kesehatan Jasmani dan Olah Raga), 6(1), 133–144. https://doi.org/10.36526/kejaora.v6i1.1222
Nursita, D. I. (2021). Penerapan Blanded Learning pada Siswa Sekolah Dasar: Sebagai Upaya Meningkatkan Kualitas Pembelajaran di Masa Pandemi Covid …. SALIMA: Jurnal Pendidikan Guru MI, 1(1), 1–12.
Nursyamsiah, P. (2021). a Efektivitas Model Blended Learning dalam Meningkatkan Hafalan Hadis Peserta Didik di SDIT Mutiara Cendekia Lubuklinggau. Rabbani: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 156–173. https://doi.org/10.19105/rjpai.v2i2.4833
Safwan, S., & Rahmah, S. (2021). Analisis Model Peningkatan Mutu Pendidikan melalui Pembelajaran Berbasis Online. ITQAN: Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan, 12(1), 141–150.
Sari, A. R. (2013). Strategi Blended Learning untuk Peningkatan Kemandirian Belajar dan Kemampuan Critical Thinking Mahasiswa di Era Digital. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 11(2), 32–43. https://doi.org/10.21831/jpai.v11i2.1689
Sugiono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Umam, A. Z., & Syafi’i, I. (2021). Implementasi Blended Learning dalam Meningkatkan Kemandirian Siswa pada Masa Pandemi Covid 19 di SMA Sejehtera Prigen. Journal EVALUASI, 5(2), 111. https://doi.org/10.32478/evaluasi.v5i2.617