Analisis Penerapan Sistem Kredit Semester (SKS) Bagi Peserta Didik yang Memiliki Potensi Cerdas Istimewa dan Bakat Istimewa
Main Article Content
The government accommodates students who have different potentials of intelligence, talent and the demands of the times by issuing Law number 20 of 2003 which regulates the National Education System. This study aims to analyze the application of the Semester Credit System (SKS) for students who have special intelligent potential and special talents which is a case study at SMA Negeri 1 Lhokseumawe. The research method is based on a survey. Based on the results of the research, the results of the implementation of the Semester Credit System (SKS) program policies are managed starting from the application for operator permits, recruitment of new students, learning load, curriculum, assessment, graduation, supervision and evaluation. So it can be concluded that the implementation of the Semester Credit System (SKS) program policy on students who have special intelligent potential and special talents if managed properly can accommodate services for these unique students.
Atthamimy, A. (2020). Manajemen Kelas Unggulan di MAN Purbalingga. Institut Agama Islam Negeri Purwokerto.
Barnoto. (2016). Implementasi Kebijakan Program Akselerasi Di Madrasah Aliyah Unggulan Amanatul Ummah Pacet Mojokerto. Journal Of Islamic Education Studies, 1(2), 220–245.
DamuRi, Y. R., Aswicahyono, H., & Christian, D. (2018). Innovation Policy in Indonesia. M. Ambashi, Innovation Policy in ASEAN, 96–127.
Dirjen Pendidikan Dasar dan Menengah. (2003). Pedoman Penyelenggaraan Program Percepatan Belajar SD, SMP, dan SMA. Satu Model Pelayanan Pendidikan Bagi Peserta Didik Yang Memiliki Potensi Kecerdasan Dan Bakat Istimewa.
DITPSMA KEMENDIKBUD. (2017). Pedoman Penyelenggaraan SKS. Bogor.
Hanun, F. (2016). Membangun Citra Madrasah Melalui Program Kelas Unggulan DI MTSN 2 Bandar Lampung. Edukasi, 14(3). https://doi.org/https://doi.org/10.32729/edukasi.v14i3.9
Jaya, E. (2020). Analisis Kebijakan Penghapusan Program Akselerasi Menjadi Sistem Kredit Semester (SKS) Kepada Anak Yang Memiliki Potensi Cerdas Istimewa dan/atau BerbakatIstimewa(CI-BI). Jurnal EduTech, 6(2 September 2020), 140–146.
Kemdikbud. (2018). Kembangkan Bakat dan Minat Siswa dalam Penguatan Pendidikan Karakter. Retrieved from https://gln.kemdikbud.go.id/
Kemendikbud. (2014a). Permendikbud Nomor 158 Tahun 2014 Pasal 10 ayat (1) dan Pasal 3 ayat (3).
Kemendikbud. (2014b). Permendikbud Nomor 59 Tahun 2014.
Kemendikbud. (2021). Permendikbud Nomor 1 Tahun 2021 tentang Penerimaan Peserta Didik Baru.
Kholis, N. (2014). Paradigma Pendidikan Islam dalam Undang-Undang Sisdiknas 2003. Jurnal Kependidikan, 2(1), 71–85. https://doi.org/10.24090/jk.v2i1.542
Mahfuds, Y. (2021). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Surat Al-Kāhfi Ayat 09-26 Serta Relevansinya Dengan Nilai-Nilai Pendidikan Nasional Menurut UU Sisdiknas Nomor 20 Tahun 2003. IAIN Ponorogo.
Mahidin, L. (2018). Kebijakan Pendidikan Islam di Indonesia: Analisis Kebijakan Pendidikan Islam Dalam UU Sisdiknas NO. 20 Tahun 2003 Serta Implikasinya Terhadap Kemajuan Pendidikan Agama Islam di Indonesia. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Salabi, A. S. (2020). Efektivitas Dalam Implementasi Kurikulum Sekolah. Education Achievement: Journal of Science and Research.
Setiadi, H. (2016). Pelaksanaan Penilaian Pada Kurikulum 2013. Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 20(2), 166–178.
Sugiyono. (2013). Cara Mudah Menyusun Skripsi, Tesis, dan Disertasi (Ke-1). Bandung: Alfabeta.
Sukmawati, F. (2011). Program akselerasi Sekolah. INSANIA, 16(2), 325–337.
Supriyanto, E. (2018). Desain Kurikulum Berbasis SKS dan Pembelajaran Untuk Sekolah Masa Depan (Pertama; Sujinah, Ed.). Surakarta: Muhammadiyah University Press.
U.S, S. (2015). Arah Pendidikan di Indonesia dalam Tataran Kebijakan dan Implementasi. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(2). https://doi.org/10.30998/formatif.v2i2.92
Yuliana, N., R, M. D., & Fahri, M. (2020). Model Pendidikan Holistik Berbasis Karakter di Sekolah Karakter Indonesia Heritage Foundation. EduHumaniora | Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 12(1), 15–24. https://doi.org/10.17509/eh.v12i1.15872
Yusuf, M. (2016). Studi Efektivitas Program Akselerasi di SMU Surakarta. Jurnaldikbud, 16(1), 1–12.