Evaluasi Pembelajaran Sekolah Dasar Berbasis Pendidikan Karakter dan Multikultural
Main Article Content
Learning evaluation is the overarching concept which both depends upon measurements and assessment to make a composite judgment or decision. Character education and multicultural learning evaluation in elementary school (SD) adjusted with level thinking of the children in elementary school. Where there are still in early stages of the abstract. Character education is a system of cultivation of character values to the school community, which includes knowledge, awareness or volition, and actions to implement these values, both of the Almighty God (Almighty), ourselves, others, the environment, and national so that the perfect man to be human. While, indeed multicultural education becomes an integral part in all levels of education. Therefore the value investment multicultural ideally applied in all of subjects at formal education.
Afifah, N. P. N., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Pendidikan Multikultural Dalam Upaya Membangun Karakter Anak Bangsa. 5.
Aulia, N., & Susanti, A. (2021). Peranan Pendidikan Multikultural dalam Membentuk Karakter Siswa Jenjang Pendidikan Dasar. PRIMARY EDUCATION JOURNAL (PEJ), 5(1), 24–30. https://doi.org/10.30631/pej.v5i1.77
Fadhilah, J., & Asmara, S. E. (2019). Meningkatkan Pendidikan Karakter Berbasis Budaya Menuju Society 5.0 Pada Perguruan Tinggi.
Idris, T. (2019). Internalisasi Nilai-Nilai Multikulturalisme Dalam Pembelajran Pai Di Sekolah Dasar
Legiani, W. H., Lestari, R. Y., Raharja, R. M., & Nida, Q. (2019). Peran Mata Kuliah Pendidikan Karakter Dalam Menumbuhkan Karakter Jawara Mahasiswa. 4(2).
Lestari, I., & Handayani, N. (2023). Pentingnya Pendidikan Karakter Pada Anak Sekolah Khususnya Sma/Smk dI Zaman Serba Digital. Guru Pencerah Semesta, 1(2), 101–109. https://doi.org/10.56983/gps.v1i2.606
M, N., Hasibuan, K. N., & I’zaati, L. (2023). Analisis Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Melalui Pendekatan Multikultural pada Kurikulum Pendidikan Dasar Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di SDN 102 Aneka Marga. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(2), 1917–1926. https://doi.org/10.62775/edukasia.v4i2.524
Magdalena, I., Aini, W. N., Utami, D. C., & Wati, R. (2021). Evaluasi Pembelajaran Disekolah Dasar Berbasis Pendidikan Karakter Dan Multikultural Di Sekolah Dasar.
Marhummah, U., & Mariana, N. (2020). Eksplorasi Konsep Geometri Sekolah Dasar Pada Arsitektur Multikulturalisme Masjid Auliya Sentono Gedong Kediri.08. 08.
Muhammad, G., Suhartini, A., & Ahmad, N. (2019). Pendidikan Multikultural Pada Budaya Pesantren Modern. 09.
Muhibah, S., & Ridwan, I. (2023). Penerapan Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Universitas Sultan Ageng Tirtayasa. 09.
Nur Latifah, Marini, A., & Maksum, A. (2021). Pendidikan Multikultural di Sekolah Dasar (Sebuah Studi Pustaka). Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(2), 42–51. https://doi.org/10.29407/jpdn.v6i2.15051
Nurhasanah, N., Suastra, I. W., & Arnyana, I. B. P. (2022). Literatur Review: Membangun Karakter Siswa Melalui Budaya Sekolah. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(2), 2971–2977. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i2.2101
Rahmanto, A. (2018). Pendidikan Karakter dalam Kegiatan Ekstrakurikuler di Sekolah Dasar.
Tang, M. (2023). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam Multikultural. 18(2).
Warpala, I. W. S. (2019). Pembelajran Kontekstual: Sebuah Inovasi Penerapan Pendidikan Multikultural Dan Belajar Untuk Penemuan. 3.
Wiloso, P. G. (2020). Multikulturalisme Dalam Perspektif Antropologi.