Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah dalam Menyelesaikan Soal HOTS Matematika Pokok Bahasan Peluang Siswa MAN Lhokseumawe
Main Article Content
The purpose of this study was to describe mathematical problem solving abilities in solving Higher Order Thinking Skill (HOTS) questions on the subject of opportunities for permutations and combinations of MAN Lhokseumawe students. In general, students' mathematical problem-solving skills are still lacking in solving HOTS-shaped problems, both at the steps of understanding the problem, planning a solution, solving problems, and re-examining. This type of research uses a descriptive qualitative approach by providing problem-solving ability test questions in the form of HOTS and selecting interview subjects according to predetermined abilities. The results of the research on the percentage of students' answers to the steps of problem-solving skills are: understanding the problem 37%, planning a solution 51%, solving the problem 68%, and checking back 21%. So it can be concluded that students' mathematical problem solving abilities in solving HOTS questions on the subject of permutations and combinations of probabilities are still low in understanding the problem, good enough in re-planning, good enough in solving problems, and quite low in re-examining.
Fahrurrozi dan Hamdi, S. (2017). Metode Pembelajaran Matematika. Universitas Hamzanwadi Pres.
Irawati, T. N. (2017). Analisis Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Pemecahan Masalah Matematika pada Materi Bilangan Bulat. Jurnal FKIP Universitas Islam Jember.
Komarudin. (2016). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematika Pada Materi Peluang Berdasarkan High Order Thinking Dan Pemberian Scaffolding. (Jurnal Pendidikan, Komunikasi dan Pemikiran Hukum Islam. Vol III).
Kurniawan, A. Pengertian Wawancara dalam Gurupendidikan.com, https://www.gurupendidikan.co.id/pengertian-wawancara/. Diakses 21 Februari 2020.
Lisa. (2012). Peningkatan Kemampuan Berfikir Kritis Dan Pemecahan Masalah Matematik Siswa SMP Negeri Lhokseumawe Melalui Pendekatan Matematik Realistik. (Tesis). Program Pasca Sarjana Universitas Negeri Medan.
Mubarok, M. U. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Visual Basic Application For Powerpoint Pokok Bahasan Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel. (Skripsi). IAIN Tulungangung.
Mudia, I. (2018). Analisis Kesulitan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Negeri 1 Samudera Pada Materi Bangun Ruang Balok dan Kubus (Skripsi). IAIN Lhokseumawe.
Rifai. Kualitatif : Kualitatif Teologi. (Yoyo Topten Exacta, Google Books), diakses pada tanggal 6 Maret 2020.
Rusman. (2017). Belajar & Pembelajaran: Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Salsabila, F. (2018). Kesulitan dan Keyakinan Peserta Didik dalam Menyelesaikan Soal Higher Order Thinking Skills pada Materi Albajar. (Skripsi). Universitas Syiah Kuala.
Stubylib. Statistika ekonomi peluang, kombinasi, permutasi. [Online]. Diakses dari https://studylibid.com/doc/32984/statistika-ekonomi-peluang--kombinasi---permutasi.
Sugiman, S. Kusumah, dan Sabandar, J. (2017). Pemecahan Masalah Matematik dalam Matematika Realistik. Docplayer.
Visimedia, Undang-undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional,http://books.google.com/books/about/Undang_undang_Nomor_2 0_Tahun_2003_tentan.html?id=xL1liDUL9ylC, di akses pada pukul 15.45 tanggal 19 oktober 2019.
Yusuf, M. (2017). Metode Penelitian Kualitatif, Kualitatif & Penelitian Gabungan. Kencana: Jakarta.