Analisis Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa Kelas X Fase E.1 pada Materi SPLDV
Main Article Content
The aim of the research is to analyze students' mathematical communication. The research method used is descriptive qualitative at SMAN 1 HARAU. The sample used was 5 students randomly selected from class X phase E.1. Data collection methods in this study used tests of mathematical understanding using class written tests, and student interviews. The results of this study are that the mathematical communication skills of students in class X phase E.1 in SPLDV material are still in the low category. This can be seen from the results of the percentage scores obtained from the 4 items that have been given, where there are 2 items categorized as low with a presentation size less than 33%, and 2 items categorized as medium with a large percentage more than 33%. As well as students still having difficulty answering story questions in indicators of changing the form of story questions into mathematical models and solving them.
Abdullah, Yudi.& Yetti Oktarina. (2017). Komunikasi dalam Perspektif Teori dan Praktik. Ed.1, Cet.1. Yogyakarta: Deepublish, Desember-2017.
Amellia, Z., Fonna,M., dan Isfayani, E. (2022). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa dengan Menggunakan Model Pembelajaran Inkuiri pada Siswa Kelas VII MTsS Jabal Nur. Ar-Riyadhiyyat: Jurnal Pendidikan Matematika, Vol.3 No.1 Juli 2022
Arina, Jia., & Reni Nuraeni. (2022). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas X SMK di Ponpes Nurul Huda. Pludminus Jurnal Matematika 2(2), 315-324
Astuti, Siwi Puji. (2015). Pengaruh Kemampuan Awal dan Minat Belajar terhadap Prestasi Belajar Fisika. Jurnal Formatif 5(1), 68-75, 2015
Febrianti, S., Imamuddin, M. (2022). Deskripsi Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Berdasarkan Gender. Ar-Riyadhiyyat: Jurnal Pendidikan Matematika, Vol.3 No.1 Juli 2022
Hasbullah. (2013). Dasar-dasar Ilmu Pendidikan. Ed. Revisi, Cet. 11. Jakarta: Rajawali Pres, 2013
Hidayanti, Rezki. Dkk. (2019). Analisis Kesalahan Siswa dalam Memecahkan Masalah Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV) Ditinjau dari Kesadaran Metakognisi. Issues in Mathematich Education (IMED)3(2), September 2019, hal. 128-139
Hikmah, Ainul. Dkk. (2019). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP pada Soal SPLDV. Mesiswa Pendidikan Matematika Program Studi Pendidikan Matematika FPMIPA IKIP MATARAM 7(1), Juni 2019
Hodiyanto. (2017). Kemampuan Komunikasi Matematis dalam Pembelajaran Matematika. AdMathEdu 7(1), Juni 2017, 9-18.
Imamuddin, M., Andryadi, A., & Zulmuqim, Z. (2020a). Islamic Education In The Al-Qur'an and Sunnah (Study About the Meaning of Education and Implication for Educator). Jurnal Educative: Journal of Educational Studies, 5(1), 70-83.
Imamuddin, M., Andryadi, A., Zaharuddin, M., Isnaniah, I., Susanti, W., Rehani, R., ... & Nurdin, S. (2020b). The Role of Women as Educators. NUR EL-ISLAM: Jurnal Pendidikan dan Sosial Keagamaan, 7(2), 138-157.
Imamuddin, M. I. M., Isnaniah, I., Aulia, A. A. A., Zulmuqim, Z., & Nurdin, S. (2020). ANALISIS FAKTOR INTERNAL DAN EKSTERNAL KESULITAN BELAJAR SISWA MADRASAH DALAM BELAJAR MATA PELAJARAN MATEMATIKA. Al Khawarizmi: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 4(1), 16-31.
Isnaniah, I. (2018). Komunikasi Matematis dalam Pembelajaran Berdasarkan Gender. HUMANISMA: Journal of Gender Studies, 1(2), 13-23.
Lutfiannisa & Ummu, Sholihah. (2018). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa dalam Soal Materi Komposisi Fungsi Ditinjau dari Kemampuan Matematika. Jurnal Tadris Matematika 1(1), Juni 2018, 1-8.
Putri, Hafiziani Eka. Dkk. (2020). Kemampuan-kemampuan Matematis dan Pengembangan Instrumennya. UPI Sumedang Press: Sumedang, Jawa Barat
Rahmawati, Novie Suci. Dkk. (2019). Analisis Komunikasi Matematik Siswa SMK pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV). Journal On Education 1(2), Februari, hal. 344-352.
Rahmatika, Khairiani, dan Akmal, N. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Gaya Belajar Siswa. Ar-Riyadhiyyat: Jurnal Pendidikan Matematika, Vol.3 No.1 Juli 2022
Sarumaha, Karolus Sanononi. Dkk. (2022). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa pada Materi SPLDV di Kelas VIII SMPN 3 Maniamolo Tahun Pembelajaran 2020/2021. AFORE: Jurnal Pendidikan Matematika 1(1), April 2020
Setyo, Arie Anang, S.Pd.,M.Pd. dkk. (2020). Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Sofware Geogebra Untuk Kemampuan Komunikasi Matematis dan Self Confidence Siswa SMA. Ed.1. Makassar: Yayasan Barcode.
Subanar. Dkk. (2020). Peran Matematika dalam Pemodelan Resiko Keuangan. Yogyakarta: Deepublish, September 2020
Syafina, Vilza.& Heni Pujiastuti. (2020). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa pada Materi SPLDV. MAJU 1(2).188-125.
Umar, Wahit. (2012). Membangun Kemampuan Komunikasi Matematis dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Ilmian Program Studi Matematika STKIPSiliwangi Bandung 1(1), Februari 2012
Yuniarti, Y. (2014). PENGEMBANGAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI SEKOLAH DASAR. EduHumaniora, 6(2), 109-114
Wardhana, Ibnu Rizki., & Moch. Lutfianto. (2018). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Ditinjau dari Kemampuan Matematika Siswa. UNION: Jurnal Pendidikan Matematika 6(2), Juli 2018