Study Literatur: Hasil Belajar pada Penggunaan Media Pembelajaran Komik Matematika
Main Article Content
This research aims to assess learning outcomes through the utilization of mathematical comic media using the Systematic Literature Review (SLR) method. The data collection process involves the application of Publish or Perish, referencing Google Scholar and Garuda – Garba Rujukan Digital, selecting 20 articles out of a total of 100 that meet the criteria of compatibility and relevance. The publication year range spans from 2018 to 2023 to ensure accuracy and data relevance. From the literature analysis, the researcher compiles several key points. The use of comics in mathematics learning can enhance learning outcomes by leveraging mathematical visualization to help students understand concepts more effectively. Furthermore, the use of comics makes mathematics learning more engaging and enjoyable. The ability of comics to illustrate abstract mathematical concepts also facilitates student comprehension. The level of completeness of learning outcomes has shown a significant improvement in various studies, reaching an excellent category and exceeding the Minimum Mastery Criteria (KKM). Findings from various sources indicate that mathematical comics can be considered an innovative and effective strategy in improving students' learning outcomes, particularly in understanding challenging mathematical concepts.
Alfahnum, M. (2023). Efektivitas Penggunaan Media Komik Berbasis Budaya Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. EduTeach : Jurnal Edukasi Dan Teknologi Pembelajaran, 4(1), 23–33. https://doi.org/10.37859/eduteach.v4i1.4468
Aqfi, F., Fitriani, Nasution, S.F.Y., Ningsih, S.R. (2023). Studi Literartur: Analisis Metode Pembelajaran Relasi dan Fungsi. Ar-Riyadhiyyat: Jurnal Pendidikan Matematika, Vol.4 No.1 Juli 2023
Destri Astrianingsih. (2021). Analisis Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Motivasi Belajar Siswa. TULIP (Tulisan Ilmiah Pendidikan), 10(1), 32–34. https://doi.org/10.54438/tulip.v10i1.182
Faridatul, I., Afifah, A., & Nurmalitasari, D. (2023). Penerapan Media Komik Matematika Islam Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas, 1(1), 28–34. https://www.journal.assyfa.com/index.php/JPTK/
Husna, A. (2023). Pengembangan Komik Matematika Berorientasi Masalah pada Pembelajaran Geometri di SD. Edu Society: Jurnal Pendidikan, Ilmu Sosial, Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 1060–1069. https://jurnal.permapendis-sumut.org/index.php/edusociety
Ii, B. A. B. (2002). Penggunaan Media Komik Dalam. 10(1), 8–45.
Kairani, K. S. (2021). Penggunaan Media Komik Pada Materi Satuan Berat Tema Siswa Kelas II SD Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan, 2(1), 8.
Mata, K., & Semester, K. (2020). Program Studi Pendidikan Matematika Silabus. 13, 56–61.
Mujahadah, I., Alman, A., & Triono, M. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Komik untuk Meningkatkan Hasil dan Minat Belajar Matematika Peserta Didik Kelas III SD Muhammadiyah Malawili. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 3(1), 8–15. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v3i1.758
Mujawal, W. A., Bani, A., & Nani, K. La. (2018). Penggunaan Media Komik dalam Pembelajaran Matematika untuk Meningkatakan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa pada Materi SPLDV. Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 7(1), 1–14.
Munthe, A.P.Br., Andini, R.T., Humayra, L., Harahap, (2023). Analisis Kesulitan Siswa SMA Terhadap Materi Statistika. Ar-Riyadhiyyat: Jurnal Pendidikan Matematika, Vol.4 No.1 Juli 2023
Napitupulu, T. (2021). HASIL BELAJAR MATEMATIKA Studi Literatur Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Dengan Model Kooperatif Tipe Teams Games Tournaments (Tgt). Sepren, 2(2), 38–49. https://doi.org/10.36655/sepren.v2i2.510
Nazariah, N., Fitriyasni, F., Yani, M., & ... (2023). Pembelajaran Konsep Pecahan Menggunakan Media Komik Dengan Pendekatan Matematika Realistik Pada Smp Banda Aceh. … Ilmiah Pendidikan Dan …, 10(1), 24–34. http://www.ejournal.unmuha.ac.id/index.php/pedagogik/article/view/1452
Nurmitasari, Rahayu, Si., Cahyadi, R., & Syahputra, T. I. (2019). Komik Bangun Datar Untuk Pembelajaran Matematika Sd. GENTA MULIA: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 82–91. https://www.ejournal.stkipbbm.ac.id/index.php/gm/article/view/777
Pendidikan, J., Madrasah, G., Ilmu, F., Dan, T., Negeri, U. I., & Hidayatullah, S. (2014). Pengaruh Media Komik Terhadap Hasil. 2(1), 26–32.
Putri, N. K. A. T. P., Wiarta, I. W., & Wiyasa, I. K. N. (2023). Meningkatkan Kompetensi Pengetahuan Matematika dengan Model Pembelajaran RESIK berbantuan Media Komik. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 6(1), 144–154. https://doi.org/10.23887/jippg.v6i1.58808
Putri, P. O., Hidayati, I. S., & Febriana, R. (2022). Implementasi Media Pembelajaran Komik Matematika. Jurnal Intersections, 7(2), 1–9.
Putro, P. C., & Setyadi, D. (2022). Pengembangan Komik Petualangan Zahlen Sebagai Media Pembelajaran Matematika Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 131–142. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v11i1.1041
Ramadhani, W. P. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Komik Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Smp. JUPITEK: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 77–86. https://doi.org/10.30598/jupitekvol2iss2pp77-86
Siregar, P. A., & Siregar, R. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Komik Matematika Dengan Bantuan Powerpoint Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Matematika Siswa Di Smk Istiqlal Delitua Pengaruh Penggunaan Media Komik Matematika Dengan Bantuan Powerpoint Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Mate. MES: Journal of Mathematics Education and Science, 3(1), 91–100. https://doi.org/10.30743/mes.v3i1.226
Soal, P., & Aljabar, C. (2023). 4 1,2,4. 09, 1860–1869.
Syahmita, H., Rezeki, S., & Ariawan, R. (2018). Komik Matematika : Studi Eksperimen terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SMP. AKSIOMATIK: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 7(3), 124–132.
Udil, P. A., & Sangur, L. F. (2020). Penggunaan media komik matematika untuk meningkatkan hasil belajar matematika siswa kelas VII SMPN 8 Lamba Leda. ASIMTOT : Jurnal Kependidikan Matematika, 2(1), 57–69.
Ula, R., Kristanti, F., & Mursyidah, H. (2019). Efektivitas Pembelajaran Discovery Learning Dengan Media Komik Pada Pembelajaran Garis Dan Sudut Di Smp Negeri 7 Surabaya (Effectiveness Of Discovery Learning With Comic Media On Line And Corner Learning In Smp Negeri 7 Surabaya). Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 4(1), 1–12. http://journal.unipdu.ac.id/index.php/jmpm/article/view/1292%0Ahttp://journal.unipdu.ac.id/index.php/jmpm/article/download/1292/897
Vii, K., Negeri, S. M. P., & Rahayu, A. (2022). Peqguruang: Conference Series. 4.
Witanta, V. A., Baiduri, B., & Inganah, S. (2019). Pengembangan Komik Sebagai Media Pembelajaran Matematikapada Materi Perbandingan Kelas Vii Smp. Lentera Sriwijaya : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(1), 1–12. https://doi.org/10.36706/jls.v1i1.9565
Wulandari, T., & Hasibuan, L. R. (2023). Penerapan Pembelajaran Berbasis Komik dan Minat Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika pada Materi Barisan Aritmatika di Sekolah SMA Negeri 2 Bilah Hulu. 12(1), 20–30. https://doi.org/10.35194/jp.v12i1.2961
Yulanda, A., Witri, G., & Putra, Z. H. (2022). Pengaruh Pembelajaran Menggunakan Komik Matematika Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Iv Sdn 010 Talontam Benai. Attadib: Journal of Elementary Education, 6(1), 96. https://doi.org/10.32507/attadib.v6i1.1247
Zannurrain, M.F., Herdiyanti, A., Hasibuan, M.U. (2023). Studi Literatur: Analisis Kesulitan Belajar Siswa SMA pada Materi Matriks. Ar-Riyadhiyyat: Jurnal Pendidikan Matematika, Vol.4 No.1 Juli 2023