Studi Literatur: Analisis Kesulitan Belajar Siswa SMA pada Materi Matriks
Main Article Content
This research aims to conduct a literature study related to students' learning difficulties in the topic of matrices, and then describe the most dominant difficulties faced by students when learning the subject of matrices based on data summarized by researchers. The research utilizes the Systematic Literature Review (SLR) method to explain its findings. The data collection process begins with searching for relevant articles using Google Scholar and Repository. As a result, 23 articles relevant to this research were found. Next, out of these 23 articles, 18 articles were selected that met the criteria of suitability and relevance to this study. The selected articles cover a publication range from 2016 to 2023 to ensure that the data used are the most relevant and up-to-date since there were no articles matching this research before 2016. Based on the literature review conducted, the researchers can conclude several key points. The difficulties experienced by students include challenges in understanding concepts, difficulties in operations, difficulties in principles, and difficulties in knowledge or the application of facts. These key points were obtained from the conclusions of the 18 analyzed articles, where similar conclusions were identified and ranked based on the frequency of occurrence.
Agustina, N. (2019). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Materi Matriks Kelas XI SMK Muhammadiyah 1 Palembang. Disertasi. UIN Raden Fatah Palembang.
Aminullah, A. (2020). Analisis Kesulitan Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Soal Matriks. Ganec Swara, 14(2), 793–797.
Arista, A., & Karimah, S. (2023). Analisis Kesulitan Pemahaman Konsep Pada Materi Matriks Ditinjau Dari Motivasi Belajar Siswa Kelas Xi Smk Ma’arif Nu Doro. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Universitas Pekalongan, 13–24.
Azmi, N, dan Yunita, R. (2022). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Fungsi Kuadrat Di Kelas X Man 6 Aceh Utara. Ar-Riyadhiyyat: Jurnal Pendidikan Matematika, Vol.3 No.1 Juli 2022
Habie, A. R. (2016). Analisis Kesulitan Siswa Kelas XI IPA Dalam Belajar Matematika Pada Materi Matriks. Skripsi. Universitas Negeri Gorontalo.
Halid, A. (2016). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matrix Siswa Kelas XII SMA Negeri 1 Pammana Kabupaten Wajo. Skripsi. UIN Alauddin Makassar.
Hamidah, N., & Setiawan, W. (2019). Analisis minat belajar siswa SMA Kelas XI pada materi matriks. 1(2), 457–463.
Hasibuan, E. K. (2018). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa pada Pokok Bahasan Bangun Ruang Sisi Datar di SMP Negeri 12 Bandung. AXIOM : Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 7(1), 18–30.
Khairani, B. P. (2021). Analisis Kesalahan Siswa Kelas XI SMA Pada Materi Matriks. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(3), 505–514.
Khairunnisa, K. (2021). Analisis Kesulitan Siswa Kelas XI Pada Materi Matriks Dalam Pembelajaran Online Di SMA Negeri 4 Pekalongan Tahun Ajaran 2020/2021. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Lisya, I.P.R.,, fonna,M. dan Listiana, Y. (2022). Analisis Soal – Soal Tipe HOTS Tingkat SMP untuk Mendukung Kemampuan Penalaran Matematis Siswa. Ar-Riyadhiyyat: Jurnal Pendidikan Matematika, Vol.2 No.2 Juli 2022
Lusiana, L., & Suryani, M. (2014). Metode SLR untuk mengidentifikasi isu-isu dalam Software Engineering. Sains dan Teknologi Informasi. Sains Dan Teknologi Informasi, 3(1), 1–11.
Mutmainah, D. S., & Sari, P. C. (2019). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Kelas XI Pada Materi Matriks Ditinjau Dari Kemampuan Komunikasi Matematis SMK Bina Insan Bangsa. Journal On Education, 1(2), 430–439.
Panggabean, R. F. S. B., & Tamba, K. P. (2020). Kesulitan Belajar Matematika: Analisis Pengetahuan Awal. Johme: Journal of Holistic Mathematics Education, 4(1), 17–30.
Pramesti, C., & Prasetya, A. (2021). No TitleAnalisis Tingkat Kesulitan Belajar Matematika Siswa dalam Menggunakan Prinsip Matematis. Edumatica: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2), 9–17.
Sari, D. P., Syafi’i, M., & Nurwiatin, N. (2020). Analisis Kesulitan Siswa dalam Penyelesaian Soal Matematika pada Materi Matriks. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara III, 388–396.
Sastra, I. W. (2021). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matriks Pada Kelas XI IPS SMA Islam Terpadu Wahdah Islamiyah Makassar. Skripsi. Unisversitas Muhammadiyah Makassar.
Siregar, R., Suwanto, S., & Siagian, M. D. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matriks. Jurnal Mathematic Paedagogic, 6(1).
Sitepu, E., Vega, R., R, M., & Afni, K. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Pada Pokok Bahasan Matriks Siswa Kelas XI SMK Swasta Bintang Langkat. Jurnal Serunai Matematika, 14(2), 133–141.
Sudarsana, I. N. G., Sridana, N., & Lu’luilmaknun, U. (2023). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Kelas X TITL Dalam Menyelesaikan Soal Materi Operasi Matriks di SMKN 2 Gerung Tahun Ajaran 2022/2023. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(1), 654–664.
Sulistyaningsih, P. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Berdasarkan Teori Krulik Dan Rudnick Siswa Kelas XI Pada Materi Matrik. Disertasi. STKIP PGRI Pacitan.
Yanti, S. A., S, R., & Lovia, L. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa Kelas XI MIPA SMA Negeri 2 Gunung Talang Kabupaten Solok. Horizon, 2(2), 158–167.
Yusmin, E. (2017). Kesulitan belajar siswapada pelajaran matematika (rangkuman dengan pendekatan meta-ethnography). Jurnal Visi Ilmu Pendidikan, 9(1), 2119–2136.